"Pappas jobb"

Som jag har berättat tidigare så jobbade min pappa på Bergqvists Mekaniska när jag var liten. Från början så låg det i ett hus i Riobacken i Yttre Ursviken men sedan så flyttades det till en gammal fabrik strax utanför Skelleftehamn (vid fd ”färjeläget”). De rustade upp huset och framför allt kontoret på övervåningen (och hall och mötesrum på bottenvåningen) blev riktigt modernt. Jag minns att jag gillade kontoret för att de gamla fönstrens bågformade överdel gav kontoret en häftig modern/klassisk känsla. Tyvärr är fotot från fabrikens ”baksida”. Det är finare ”från vattnet”. Läste nyss att huset är byggt ca 1900 och att det då var maskinhall i den gamla ångsågen.

Numera har de bytt namn till ARJE Sweden AB och flyttat till större lokaler närmare stan. Men jag minns fortfarande stället som” pappas jobb” – på 70-talet...

Lite coolt åxå att namnet ARJE fortfarande lever kvar även om de inte verkar tillverka pappas trimplan och styrningar till båtar längre. Men däckburarna är kvar...och såna minns jag att han ”ritade”.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0