Arje, del 1



På 60-talet började pappa på en mekanisk firma som deras ingenjör/konstruktör. Ganska snart uppfann pappa en styrning och trimplan för båtar. Båda drevs med hydraulik. Pappa älskade hydraulik. Han kallades skämtsamt för Hydraulsson ibland. Uppfinningarna fick ett eget varumärke - Arje. Chefen hette Arne och pappa Jerker...

Men styrningen gick liiiite trögt jämfört med andra. Den var oljefylld så det rostade inte (bra!) men det gjorde att man fick ta i lite mer för att vrida ratten. Vid ett tillfälle när Arne, chefen, svarade i telefon så hörde pappa att det var någon som klagade på att styrningen gick trögt Efter ett tag hörde pappa hur Arne sa: "Hörru jag måste bara få fråga: Vad har du för kragnummer?" (storlek på skjortan = antydan - hur liten å klen är du?)


Pappa blev lite förskräckt men tyckte ändå det va vitsigt svarat. När det gått några månader och han själv fick en besvärlig kund i telefon - som åxå tyckte att det gick lite trögt att vrida på ratten -  så kunde han inte låta bli att ställa samma fråga: "Ursäkta men jag måste bara få fråga: Vad har du för kragnummer"

Varvid killen svarade: "Såg du Sportspegeln igårkväll? Jag var med där. Jag är tungviktsmästare i judo"

Ridå!


trimplanen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0