Kan en kväft gååva?

Förra veckan när någon på jobbet öppnade och stängde kylskåpsdörren så kände man tydligt en otrevlig doft. Jag utbrast till de runt fikabordet: ”Usch, kände ni kväften från kylskåpet!?” Så snart jag sagt det så insåg jag att jag använt ett ord som de knappast hört förut så jag skyndade mej att förklara dialektordet ”kväft”. Det är en illaluktande ”luktpuff”. Arbetskompisen, från Vännäs, som brukar känna igen mina dialektord från Skellefteå, hade aldrig hört talas om ordet. Men i helgen var hennes 85-åriga mor på besök och det visade sig att ordet fanns i södra Västerbotten åxå fast mamman hade inte hört det ordet på lääänge.

Det finns ett liknande ord: Det är ordet ”gååva”- Det använder man när något  luktar illa - när det liksom osar odör med hjälp av t ex värme. Det kan även gåååva (strålningsvärme) från en kamin. Så från en nysläppt kodynga eller gödselstack (dyng-kas) skulle det mycket väl kunna gååva. Samtidigt som man genom det öppna köksfönstret får in en ”sur-kväft” från en mjölkkanna utanför, innehållande gammal mjölk.

PS  Gååva kände fd Vännäsbon igen, på en gång, men i Vännäs uttalas det så klart gööva.

Tidigare ordlistor på "bondska"  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0