Också en sorts blomlåda!



Min farmor älskade att ha sommarblommor i sommarstugan i Burvik. Logiskt kanske. Vid dörren hade hon, i flera år, en gammal barnvagn som hon hade arrangerat blommor i. Det var väldigt fint förstås men jag minns att jag tänkte redan då, som barn, att det var lite ”ogott” att en så fin, typ antik, barnvagn skulle stå utomhus och agera blomsterlåda. Jag har sett det hemma hos fler åxå. Tyvärr har jag inte haft något foto på vagnen. Men så i veckan fick jag plötsligt syn på den - I Sundsvalls tidning. Exakt samma vagn! Och enligt Britt-Marie Lundström, läsaren som skickat in bilden, så är den modellen från 1915 ungefär. För det är hennes mor i vagnen och hon var född 1914. Så nog var vagnen antik alltid. Vi får väl hoppas att det finns x antal av dessa redan på museum eller på annat sätt dokumenterade. För de är fina, tycker jag. Tror dock att sittkomforten i dom var obefintlig. Fjädring = 0. Och omöjlig att ligga i eftersom den var trappformad - fötterna längst ner.. Som barn tyckte jag att  dockor hellre kunde fått nyttja den än några pelargoner och lobelior.


Kommentarer
Postat av: Aggisen

Du var klok redan som liten! Jag har alltid tyckt att var sak har sin plats, eller vad man skall säga. Jag har aldrig gillat att man brukar ett föremål till ngt annat än det är avsett. Bruksföremål skall användas till ngt speciellt, som det är avsett för, eller bara vara. Vackert. Som den här gamla vagnen t ex. A.

2009-12-21 @ 00:58:34
Postat av: mumln

tacktack...lillgammal kanske? ;-) nu är jag bara gammal haha!

jo det känns lite tokigt när man ser 100-åriga träskottkärror och risslor som får agera blomlådor åxå...ute på landet, i ur å skur

2009-12-21 @ 19:06:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0