Doftminnen

Det forskas och påstås en hel del om vårt luktsinne. Att det är fantastiskt och att det är det sinne som snabbast och starkast kan få oss att minnas saker som vi inte visste att vi kom ihåg.


Jag kan bara hålla med. Min farmor har varit död i ca 25 år nu men fortfarande när jag känner  rosdoft och lukten av polkagrisar så är jag plötsligt förflyttad hem till henne! Hon gillade att ha rosdoft i doftkrus och hade alltid polkagrisar hemma. Jag blir åxå svårt nostalgisk när jag ser att  guldfärgade stearinljus börjar finnas igen. Det var hennes favoriter på 70-talet. Helst de spiralformade! Och känner jag lukten av "mormorsaft" och lukten av när det ryker in lite lätt i en öppen spis då är jag direkt förflyttad till hennes sommarstuga. Solvarma tallbarr på marken luktar åxå farmors sommarstuga eftersom vi lekte en del i skogen runt omkring och där var det mycket tallmo.


Kommentarer
Postat av: aggisen

Hmmmmm!! Är det inte underbart med denna tidsmaskin?! Doftsinnet! Förstår prexis vad du talar om.



Aggisen

2008-10-20 @ 21:38:15
Postat av: mumln

tack för dina mysiga små (och ibland trevligt längre) kommentarer här på bloggen! Du är ett föredöme...tihi! En del verkar tro att det är så tekniskt svårt, eller nått

2008-10-21 @ 08:50:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0