De ä som lite kul å slamsa!

      

Nu var det ett tag sedan jag delade med mej av roliga dialekt-ord från Skellefteå-trakten.

Här kommer 3 stycken plus ett till som inte är dialekt men ändå typiskt Skellefteå - att använda på det sättet.


Tjorvigt         

"Nä, vi hämtar upp dej sen. Det blir så tjorvigt att ta sej in i stan i rusningstrafik"          

Betyder ungefär "omständligt", "bökigt".


Slamsa          

"Sluta slamsa nu flickor! Slamsbyttor!" Fick jag och min syster ofta höra när vi var små.
Betyder ungefär "fnittra och busa".


Ogott            

"Är det inte lite ogott att ha på sej nya byxorna när du ska måla?!" eller "Det var ju ogott att ställa fram ett helt nytt bregott-paket till surströmmingen, när det måste kastas sen! (lukten)"
Betyder ungefär...hmmm..svårt att hitta "svenskt" ord. "Slösaktigt otänksamt" kanske?


Som              

Ett litet ord skellefteborna stoppar in både här och där när de pratar. Det blir som lite trevligare då tycker dom. Det är som int´ så lätt å sluta med det tydligen. Jag tror inte jag brukade det så flitigt när jag bodde där men nu när man kommer upp och hälsar på hör man det som överallt. De ä som lite charmigt!                                            


Kommentarer
Postat av: annakajsa

Ville bara berätta att jag (o Jocke) varit in på din fina o välarbetade blogg!

2010-01-20 @ 21:50:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0