Filateli(st) - javisst



När jag var 7 år så fick jag ett fint frimärksalbum av min mamma. Givetvis fick min lillasyster det åxå. Mamma hade sparat en hel del frimärken, mest ostämplade(se ovan). De fick vi nu fick sätta in i de fina albumen som hade halvtransparenta fickor och mellanblad. Jag kunde sitta och titta i albumet på alla små detaljerade bilder då och då som både liten och lite äldre. När jag flyttade hemifrån så var det halvfyllt. Mamma har stuckit till oss fina frimärken under åren och ibland köper jag själv åxå när jag  ser några extra fina (se nedan). Albumet luktar lika gott fortfarande...Men nu är det faktiskt fullt sedan länge. Kanske dags att skaffa ett nytt?  Men det lär inte kosta 8,75 kr på Domus längre (ganska dyrt dock på 60-talet!)

Om några av frimärkena nedan. Det stora på familjen Bernadotte är, om jag minns rätt, Sveriges största frimärke genom tiderna. De med tv-barnprogram från förr/nu kunde jag inte motstå! De med rockmusikerna – jättefint häfte orört men sedan när man separerar dom blir det inte riktigt samma sak. Frimärkena till höger med svensk rokoko. De tyckte jag var så fina när jag var barn. Sedan jag läste jag att just det häftet fått nått internationellt (?) pris för att de var så fina. CZ Slania – frimärksgraverare i världsklass!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0