Grodskum ...eller bäckmaräng?

För någon vecka sedan när det regnat en hel del (nähä?) så såg jag grodskum i en liten bäck i skogen. Det har jag inte sett på länge! När jag var liten och vi bodde i Klemensnäs så såg vi det i bland i den lilla bäcken utanför huset. Syrran och jag tyckte nog att det var lite läskigt...både namnet och hur det såg ut. Kom grodorna från det där skummet eller vad då? Jag har kollat runt lite och uttrycket grodskum verkar vara antingen lokalt eller omodernt eller både och. Det verkar  inte”finnas” längre, eller? Och vad är det för något? Det är ju för sent på året nu att tillverka grodyngel ...och de kommer säkert inte ens från de där badskumsbollarna. Någon som vet ?


Kommentarer
Postat av: Geologen

Det kallas för humus. Det är organsikt nedbrutet material och är vanligt i vatten från sura skogsbäckarsura där humusen bildar ett skum nedanför små "vattenfall"

2009-09-09 @ 10:14:07
Postat av: geolog2

tsss! humus?!:

http://www.skogsstyrelsen.se/minskog/templates/grundbok.asp?id=10297

2009-09-09 @ 21:19:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0