Knappt en leksak?

För nån dag sedan så kom jag plötsligt att tänka på en enkel ”lek” som mamma lärde oss när vi var små. Antagligen en gammal lek som hon lekt som barn. Det som krävdes var en lite kraftigare tråd, t ex ”björntråd” och en lite större, stadigare knapp, t ex en rockknapp. Sedan sviker mej minnet lite men man skulle så klart trä tråden (60 cm?) genom två av hålen och sedan knyta ihop tråden i andra änden. Det rolig bestod i att liksom få spinn, snurr på knappen med hjälp av tråden.Vi tvinnade den först och sedan drog och släppte man efter, rytmiskt.  När man väl fått fart på den blev det liksom en viss stuns i tråden som gick mellan ens 2 pekfingrar. Satt man ner knappen (hjulet) mot en bordskiva fick man ett ljud. Snacka om enkel och billig leksak! Känner på mej att den leken är riktigt gammal! OM jag får influensan och blir hemma rastlös så tror jag att jag ska återuppleva gamla minnen och göra mej den leksaken. Familjen kommer att tro att jag feberyrar, hihi! (om de ej hunnit läsa detta;-)   
 
Denna lek ska ej förväxlas med den mer kända och mer avancerade leken med trådar där vi byggde kaffekopp med fat och Eiffelltornet med trådar mellan händernas fingrar. De avancerade  var man tvungen att vara 2 för att klara av. Oskyldig sysselsättning på rasterna på mellanstadiet...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0