Björkhammar!



Jag tror att det var någongång på 40/50-talet som det populärt att köpa flygfotografier på den egna gården. Som man sedan ramade in och stolt satte upp i ”finrummet”. Har läst om det för inte så länge sedan. Det här fotot satt hemma hos morfar och mormor. Det minns jag tydligt. Där ser man Björkhammar, deras ”bondgård” 2 mil norr om Skellefteå. Mellan byarna Ostvik och Byske. Det som var extra kul med bilden är att familjens, då 4, barn syns på bilden.  Åtminstone om man ser bilden i lite bättre upplösning och storlek. De står där i korsningen mellan ladugårds”stigen” och vägen och kikar upp mot flygplanet och skuggar sina ögon med händerna.  Antagligen var det inte så ofta som ett flygplan flög över lilla Björkhammar. De ser mer ut som grindstolpar i detta format tyvärr.

Jag minns att någon berättade att de 2 bostadshusen suttit ihop tidigare.  I huset till höger bodde  en annan familj. I den del av ”la´gårn” som låg närmast bostadshuset så fanns det en liten bostadsdel där drängen och pigan bodde när mamma var liten. Tyvärr syns den inte på flygfotot. Jag minns att den hade en vitmålad ”farstu” med lite snickarglädje men drängar/pigor avskaffades väl där nångång på 50-talet så jag har inget minne av att folk bodde där när jag var liten. Tack och lov.

Minnesgoda läsare minns att jag  har berättat ett barndomsminne som mamma har angående drängen. Riks-14 (sedan E4an) gick några 100 meter utom bild till vänster på fotot.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0