Fling-flickan med plåtburken


Nån mer än jag som minns frukostmüslin Eterna? Det var nog ganska många år sedan den slutade tillverkas men jag minns att jag åt den med god aptit när jag var typ  12-år och äldre. Den var ganska mjölig i konsistensen därför att den innehöll en hel del vetegroddar, nyponpulver etc. Passade bäst uppe på filen - inte i mjölk...om ni fattar. Och den var förhållandevis dyr. Mamma sa att det var det enda som de märkte att det gick mindre av när jag flyttade hemifrån - frukostflingor. Thats me...still! Jag gillade fina plåtburkar redan som barn så när Eterna såldes i en jubileumburk så köpte jag den direkt.  Den har hängt med i alla år och innehållit allt från kakor till....ja ...hm...hemmagjord müsli. Men förra veckan återfanns den bland campinggrejorna med en oidentifierbar gegga i botten som gjorde att den tyvärr fick kastas. Nu fick den ju ett litet minnesord och blev fotad i alla fall...


Kommentarer
Postat av: Aggisen

Oh ja! Visst minns jag Eterna! För det var vad min käre far åt varje morgon. Och jag kommer spec ihåg en gång när han tittade ner i paketet och flingorna hade fått sällskap av små, svarta "kusar"!! Huh, så läskigt! Efter det vet jag att jag aldrig åt dessa flingor, även om jag åt dem sparsamt före. Men far hävdade att de var mkt bra för magen. Det var nog 60-talets musli.



Själv åt jag "rostat ris" med mjölk och socker! En frukost som skulle få dagens dietister att skrika högt. Men gott var det. Och det ersatte nog vattenchokladen.



Men Eterna i plåtburk verkar exotiskt. Den har jag aldrig sett förut. Vi hade endast i paket.

2009-05-25 @ 23:41:52
Postat av: Anonym

hehe...huvva! småkryp! Det va kanske tur att jag såg till att omsättningen var hög på vår müsli!

2009-05-26 @ 20:29:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0