Riding shotgun

Nångång då och då, sedan flera år, har jag hört mina barn ropa "Shotgun!" när de varit på väg in i bilen. Ibland nästan i kör. Ibland bara den ena...varvid den andra stönat högt. Tydligen har de åxå ropat "Shotgun, no battle!" ibland. Jag har aldrig funderat närmare på det...konstigt nog. Man är väl ofta lite stressad just när man ska iväg med bilen. Och storebror har lärt lillasyster ett och annat från t ex datorspelens värld. Nu i helgen fick jag reda på "hela historien". Tänk vad lite "parenteserna" (föräldrarna) vet!:


När man ropar så är det bara ett sätt att säga "Pax framsätet!" eller  "Jag reserverar framsätet". Och "Shotgun, no battle!" ropar man  för att "blocka" den andra från att kunna ropa "Battle" för att via "Sten-sax-påse-kamp" ändå komma åt framsätet, när man varit 2a på att ropa Shotgun. 
 

Enligt "legenden" så kommer uttrycket från Vilda Västern-tiden när diligensföraren hade en vakt med gevär bredvid sej som beskyddade föraren och diligenspassagerarna. Lite efterforskningar visar dock på att det är mer troligt att det kommer från 1950-talets Vilda Västern filmer/serier  t ex Gunsmoke.


http://en.wikipedia.org/wiki/Riding_shotgun

http://www.shotgunrules.com/


Kommentarer
Postat av: Simon

Mamma!

Gullig när hon är 100år efter! :´)

2009-03-11 @ 00:18:33
Postat av: mumln

jag ÄR ju snart 100 år - inte så konstigt! :-D

2009-03-11 @ 11:47:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0