Stiliga pengar utan inflationsskydd...

Ett tidigt barndomsminne, från slutet av 60-talet,  har jag från när vi bodde kvar i hyreshuset i Klemensnäs. Det var proceduren vid hyresbetalningen. En kväll i månaden så bildades en liten kö nere i ett rum i källaren i hyreshuset. Syrran och jag tyckte att det var kul och lite spännande att följa med mamma dit ner då och stå i kö med henne. Längst fram i kön fanns ett bord och vid det satt farbror Sixten och tog emot hyreskontanterna och skrev in summan och sin signatur i allas hyresbok. Jag minns att det var två hela hundralappar som mamma lämnade ifrån sej, varje månad. Ungefär vid samma tid så vet jag att mamma fick samma summa, 200 kronor, i hushållskassa, (matpengar) av pappa. Då blev det ändå ofta över pengar till att köpa sy-hobby-grejer etc. Var de´ det man kallade för nålpengar, tro...


Kommentarer
Postat av: Aggisen

Men håll med om att hundralapparna verkligen såg värdefulla ut på den tiden!! Och även tiorna och femtiolapparna! Tråkigt att de gjorde om dem. Ser mer ut som pengar vid "Monopol".



Tack än en gång för fint inlägg!



A

2009-06-05 @ 23:51:35
Postat av: mumln

tack du är snäll! Håller absolut med - sedlarna såg mycket värdefullare ut förr i tiiin!. Det finstilta på denna sedel lyder: "Sveriges Riksbank inlöser vid anfordran denna sedel å ett hundra kronor med guldmynt enligt lagen blablabla från 1873" Minsann..

2009-06-06 @ 17:40:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0