Sällan slut ost hemma...



Min pappa är ju en riktigt busig luring, som jag tror tydligt har framgått i min blogg. Flera gånger när han har upplevt att försäljare har varit lite smådryga mot honom så har han köpt dubbelt upp av det han funderat på att köpa. Bara för att se reaktionen och knäppa dom på näsan lite. Det tillfälle jag minns tydligast var när jag var i övre tonåren och vi skulle flytta in i nya huset i Örviken. Pappa skulle åka och köpa en stor massiv ekbokhylla. En sån där med 2 inbyggda vitrinskåp som var populära då. Ett glasbord med världen målad i antik stil var de åxå sugen på. Dyyyra grejer och pappa kanske inte riktigt var klädd, den dan, som en som handlar sånt. Så möbelhandlaren var lite lagom nonchalant... Pappa köpte 2 bokhyllor och 2 glasbord, hehe! En kompis fick köpa den andra uppsättningen och försäljaren kanske lärde sej nått.


En annan kul grej som han roat sej med i alla år (antagligen fortfarande, ska fråga!) är att göra så här när han köper ost i den manuella ostdisken på affärerna: Han säger att han  vill ha en Cheddar eller Brie eller liknande. Expediten plockar fram en stor, rund ost och börjar måtta med kniven, kanske ungefär en åttondel av osten. Han låter henne flytta kniven några gånger, tills hon visar en fjärdedel av osten. Sedan när hon lyfter upp den mindre ostbiten (1/4 ost)  för att paketera den så ropar pappa till och säger med förvånad röst: "Nej! Den där får du behålla. Det är den andra biten jag vill ha."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0