Kalle Stropp och Grodan Boll!


Ett roligt radiominne som jag har är från båtsemestrarna när jag var barn. Ganska så tidigt på mornarna så kom vi in till för-ruffen (från akterruffen där syrran och jag sov) och satte på Blaupunktradion (om den inte redan var på - efter Sjöväderrapporten). Och där sände de barnradioteater med "Kalle Stropp och Grodan Boll". Om ni är i min ålder eller äldre minns ni det säkert åxå. Tydligen så började det sändas 1971, på somrarna, och höll på stora delar av 70-talet.
Vi lyssnade kanske inte alla somrar men några i alla fall. Det var roliga röster och häftiga ljudeffekter för att vara på den tiden. Grodan Boll hade en lustig mörk röst och började ofta meningarna med "Men hörru!" och Kalle Stropp, gräshoppan, hade en mer ljus och "förnäm" röst. Enligt länken nedan sa han tydligen ofta "Man må säga!" men det kommer jag inte ihåg förrän jag läste det... Sedan fanns förstås Plåt-Niklas, en slags robot gjord av konservburkar som hade en massa roliga ljud för sej.

Läs gärna mer här...om du har lust:  

http://user.tninet.se/~egx688x/desmgrna.htm


Kommentarer
Postat av: Aggisen

Oj, vad roligt! Inte för att jag vill betvivla dina uppgifter, men nog har jag för mig att det sändes även på tidigt 60-tal... Har minnen av att jag och syrran låg i kökssoffan och lyssnade på dessa härliga röster. Rätta mig om jag har fel



Kram A

2009-06-16 @ 23:09:11
Postat av: Anonym

Du har rätt - den fanns redan då ÅXÅ men en annan, tidigare inspelning, om jag förstår guben i länken rätt. Läs i den så får du veta ALLT. Om du trycker på understrukna länken under min mening "Läs mer här" här ovan. Då kommer du till herr Ulwencreutz

utläggning om Kalle Stropp & Grodan Boll. Kram

2009-06-17 @ 08:14:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0