Fem nyanser av brunt...i väven

Min mormor gillade att väva trasmattor. Ibland tittade hon på morfar med en speciell granskande men uppskattande blick vid köksbordet. Morfar missförstod det inte som en amorös invit på äldre dar utan skyndade sej att säga: "Nej! Inte den här skjortan! Den är nästan ny och min favoritskjorta." Men inga böner hjälpte. Hade mormor sett att skjortan innehöll exakt rätt grönfärg till hennes gröna ränder i den matta som satt i vävstolen just då....så var snart morfars skjorta förvandlad till ett prydligt grönt mattrasenystan.


Intressant läsning om trasmattor:
http://www.gardochtorp.se/vara-kara-trasmattor.aspx?article=4264



Kommentarer
Postat av: Aggisen

Oj! Där kan man tala om passion! I alla fall för vävandets ädla konst. Eller för trasmattor helt enkelt. Stackars morfar. Lyckliga mormor.



A

2009-01-22 @ 00:31:30
Postat av: mumln

preciiiiis! tack för din kommentar, gullis

2009-01-22 @ 08:09:02
Postat av: Cecilia

"amorösa". Tur att jag läser din blogg så att mitt vokabulär ständigt utvecklas kära mor :)

2009-01-22 @ 16:03:30
Postat av: mumln

ooops! ;-+

2009-01-24 @ 14:49:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0