Vargavinter och bitvarg

Vissa vintrar så kommer det så mycket snö så att det inte räcker med att bara ploga vägarna. Då måste de köra med det tyngre artilleriet...åtminstone en gång. De använder en större plogbil - en väghyvel - som skrapar loss all snö och is som lagt sej ovanpå asfalten. När jag var liten kallades en sån traktor allmänt (?) för "Bitvarg". Ett spännande namn på den stora, vassa traktorn, tyckte jag. Jag minns en vargavinter när jag var ca 7-8 år. Det hade snöat rejält och snösvängen hade ordnat en stor, härlig snöhög alldeles i närheten av vårt "Riksbygge". Dessutom hade bitvargen åkt förbi och lämnat såna där stenhårda snöflisor med iskärna i "vår" snöhög. Vi hade redan gjort en jättehäftig snökoja i högen med ingång från toppen och från 2 sidor och en utgång längst ner - där stora "rummet" var. Jag minns, som igår, hur jättekul vi hade med att leka att vi var indianer (höh? INTE eskimåer!) som bodde där i högen. Snö/isflisorna, i varierande storlek, satt vi och hackade till olika former. De blev pilspetsar, yxhuvuden, skålar osv. I flera timmar varje dag och flera dar i sträck lekte vi den leken. Blev påmind om det, i veckan, när jag och Silly upptäckte att en bitvarg lämnat indian-flinta-stenar i en snöhög här i vårt kvarter. Jag behärskade mej dock från att börja hacka fram husgeråd etc...

PS  B kollade upp ordet "bitvarg" och det visade sej att det funnits ett svenskt företag som hette Bitvargen AB Vägmaskiner som tillverkat väghyvlar sedan 30-talet. Därav uttrycket. Intressant! Precis som vi säger Permobil om elrullstolar eller Thermos om vacuumflaskor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0