Apelsinsallad med blodvite

Apelsiner ja...När jag var i 12-årsåldern så skulle vi göra bl a apelsinsallad på Hemkunskapen.

Jag försågs med en liten, vass kniv och fick i uppgift att skära apelsinklyftorna i små bitar och utan hinnor osv. Det gick bra ett tag... Sedan skar jag mej ordentligt i högra pekfingret. Jag blödde rejält. Läraren fick för sej att jag inte fick gå till skolsköterskan. Hon hade inga vettiga plåster eller förband heller utan jag fick en papperservett. Sedan beordrade hon mej att hänga kökshanddukar i ett torkrum. De blev så klart blodfläckade, varenda en. Jag fortsatte. Tyckte nog att det var rätt åt henne när hon tog så märkliga beslut. Har inte bestämt mej än om jag var mesig eller korkad som inte bara gick därifrån för att bli sydd och omplåstrad. Men lärarna hade en annan auktoritet på den tiden. Nu när jag skriver ned det så märker jag att det låter som nått från 40-talet...hehe. Men jag lovar - jag överdriver inte alls. Än idag så ser man att det liksom fattas "vävnad" i toppen på det fingret (förutom ett 1 cm ärr)    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0