Sol + lilja = sant

Så här i solbrännartider och när Aloe Vera produkter blivit så "inne" så måste jag få berätta om en sak som hände för ganska länge sedan. Sum var i 9-års åldern och han hade bränt sina axlar ganska rejält i solen, tyvärr. Året innan så hade jag fått ett Aloe vera-skott av en kompis och det hade vuxit till en stor kraftig planta. Av kompisen och andra hade jag hört att gelén som finns inne i de köttiga bladen på Aloe vera växten är bra mot solskadad, röd hud. Jag tog mej friheten att göra ett litet experiment. På Sums ena axel strök jag på Aloe vera gelé och på den andra axeln strök jag på Apotekets kräm mot solsveda. Sedan gick gossebarnet och sov. På morgonen dagen efter så var Aloe vera axeln inte längre röd utan såg helt normal ut. Apotek axeln såg däremot fortfarande ganska röd och ledsen ut. Ganska övertygande om du frågar mej. Kanske därför som sonen köpte hem x antal Aloe Vera tuber från Thailand i våras med så hög andel Aloe vera extrakt man kan få.


PS  Kompisen hade hittat sin Aloe Vera när hon var på semester i ett sydamerikanskt land. Det var otrolig växtkraft i den - Jag har fått huuur många skott som helst från min moderplanta. De finns utspridda hemma,hos kompisar och på jobbet.


Kommentarer
Postat av: X

De va inte så att ena axeln hade varit mer mot solen? Dra aldrig slutsatser från bara ETT experiment..

2009-08-11 @ 14:19:27
Postat av: mumln y

Sant sant men om man vet hur 9-åriga busgrabbar är så vet man att de rör sej hela tiden och alltså blir exakt lika röd på båda axlarna - vilket jag åxå tydligt minns att han var. Sådeså ;-) Och jag har testat på andra åkommor åxå - det fonka. Lämna ditt namn så kan du få ett skott!

2009-08-11 @ 17:26:54
Postat av: X

Bengt!

2009-08-12 @ 15:06:25
Postat av: mumln

jag och namn....just nu kan jag bara komma på EN bengt som jag känner och det är en arbetskamrat som jag inte trodde läser denna blogg....hmm Eller så skämtar nån med mej aprillo. Ge mej ett helt å riktigt namn (om du vill)

2009-08-12 @ 17:46:40
Postat av: X

Benke! ;)

2009-08-13 @ 08:35:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0