Recept på säljtalang?

Detta lär ha hänt nångång på 50- eller början av 60-talet i Boliden. Frun till Direktör Norén på Boliden AB fick hembesök av en bokförsäljare från Stockholm. Han var ung och mycket övertygande så snart hade han sålt en dyr receptbok till kvinnan. Hon nämnde till försäljaren att de snart skulle ”fira bröllopsdag”. Försäljaren skyndade sig till direktörens kontor och bl a med hjälp av argumentet att de kanske snart skulle fira något i familjen så hade han snart sålt en receptbok även till maken. När direktör´n kom hem och pratade med frun insåg de att de blivit lurade. Direktör´n ringde upp sin privatchaufför och beordrade honom att köra till Bastuträsk järnvägsstation för att försöka hinna genskjuta försäljaren innan han satte sej på tåget. När försäljaren såg chauffören komma emot honom på stationen så skyndade han sej att förekomma honom och sa: ”Ah, vad bra att Ni kom! Direktör´n glömde ju skriva under sin bokbeställning. Skriv på här!”

Enligt historien så lär direktör´n ha skrattat  och sagt ”Han skulle man ha anställt!”när chauffören berättade vad som hänt och han insåg att han just köpt sin tredje receptbok av försäljaren.

 
PS   Pappa jobbade på Boliden AB, som nygift, men inte speciellt länge (1 år?). Pappa & mamma  bodde i alla fall i Boliden när jag föddes och jag bodde mina första 3 månader, på Wesslaugatan, i det lilla gruvsamhället.


Kommentarer
Postat av: Denise

Rolig anekdot :)

2009-09-15 @ 15:25:19
Postat av: Anders Norén

Hej. Direktören i Boliden var min farbror och som jag har fått historien berättad för mig av hans egen dotter så anställdes faktiskt den smarta försäljaren !!

2010-12-05 @ 19:40:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0