kokt saltströmming + badkar = fredagkväll!

Och som en avslutning, åtminstone för denna gång, på fisk-surret: Under en period när jag var liten, i slutet av 60-, början av 70-talet så hade vi en fredagstradition i familjen. Den bestod i att mamma tillagade kokt saltströmming med gräslökssås och kokt potatis. Efter det badade lillasyster och jag  i badkaret och blev "helgfina".

Jag minns med vilken skräckblandad förtjusning jag kikade på strömmingsögonen som tittade oseende på oss ur kastrullen. Och hur "mindre gott" syrran och jag tyckte att det var. Fisken i alla fall. Den smakade så starkt, tyckte vi. Speciellt syrran hade problem med smaken. Men hur kom det sej att vi åt sån "vardagsmat" på en fredag? Jo, där i skiftet mellan 60- och 70-talet så var inte "fredagsmyset" infört i de svenska hemmen än. Det som innebär att man äter lite extra festligt och gott på fredagsmiddan och kanske lite snacks eller dyl. framför tv:n sedan. För på den tiden var det fortfarande vanligt att man jobbade halvdag på lördan.

Men nu - en glad överraskning! Jag sökte på internet efter kokt saltströmming och fick flera receptträffar, t o m med gräslökssåsen!  Jag gissar att syrran kommer att gråta glädjetårar och genast skriva ut receptet. Kanske tom laga rätten till småttingarna och personalen på det dagis hon lagar mat på? Jaa!:


http://recept.nu/1.202614/recept.nu_redaktionen/huvudratt/fisk_skaldjur/kokt_saltstromming



Kommentarer
Postat av: anna-karin

Ojoj... Jag fick genast lust att halsa 3 glas mjölk på raken! Vilket jag gjorde till varje tugga...

2009-09-06 @ 20:35:53
Postat av: Anonym

ja just ja! det gjorde du! huuuuh!

2009-09-07 @ 20:24:31
Postat av: Anonym

Hahahaha!!!

2009-09-09 @ 10:01:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0