Mandrake

En radiopratare nämnde i förbifarten Mandrake och jag studsade till. Nog för att jag ibland kan vara en nostalgiker av rang men den seriefiguren har jag inte skänkt en tanke på säkert 25 år...känns det som i alla fall. "Mandrake gör en hypnotisk gest" var tydligen ett av standard-uttrycken i serien. Lee Falk började rita serien på 30-talet och sedan efter några år började han rita Fantomen. När Mandrake stoppade skurkarna med sin hypnotiska gest så gjorde (gör) Fantomen det med sin knytnäve med dödskalleringen. Mandrakes tjej hette Narda och hans vapendragare Lothar. Från början var Lothar som en tjänare åt Mandrake men blev, allt eftersom åren gick, mer och mer en jämbördig kollega. Mer korrekt så...På 70-talet fick Lothar en tjej han åxå - modellen Karma. Minns faktiskt hur hon såg ut fast jag inte hittade någon bild på nätet. Mycket korthårig, mörkhyad hon med och mycket vacker. Har aldrig sett serien färglagd tills nu. Kändes konstigt! Jaja...håll till godo! Mandrake från 1937. Nu beger jag mej ut på fjällvandring till Blåhammaren! Premiär för mej att vandra med ryggsäck. Känns mycket spännande..


Kommentarer
Postat av: aggisen

Oj! Dina nostalgi"attacker" påminner så om mina. När du skriver om denna litterära figur, påminner det mig om de små kärleksdrypande "Hjärtebiblioteken" (som tidskrifterna i mindre format faktiskt hette). Det var svart/vita bilder med längtande läppar i närbild, tårdränkta ögon och smäktande kyssar. Hjälp vilken smörja, men ack vad man slukade dessa böcker i de tidiga tonåren. De får min nostalgi att pocka på; även "Bild-journalen" med BB, CC, Tommy Steele, Doris Day, Kim Novak, Troy Donahau, Sandra Dee m.fl., m.fl. Före "Bild-journalen" fanns det även en liknande tidning, fast storleken var mitt emellan "Hjärtebiblioteket" och "Bild..." och den hette DT. Jag kommer inte ihåg vad dessa bokstäver stod för, men skräp eller inte... de framkallar nostalgi, en sorts längtan efter det som varit... Tack för Dina nostalgi-trippar. Din minst tio-år äldre blogg-kompis.

2008-09-13 @ 00:42:41
URL: http://patchoulie.blogspot.com
Postat av: aggisen

Oj! Dina nostalgi"attacker" påminner så om mina. När du skriver om denna litterära figur, påminner det mig om de små kärleksdrypande "Hjärtebiblioteken" (som tidskrifterna i mindre format faktiskt hette). Det var svart/vita bilder med längtande läppar i närbild, tårdränkta ögon och smäktande kyssar. Hjälp vilken smörja, men ack vad man slukade dessa böcker i de tidiga tonåren. De får min nostalgi att pocka på; även "Bild-journalen" med BB, CC, Tommy Steele, Doris Day, Kim Novak, Troy Donahau, Sandra Dee m.fl., m.fl. Före "Bild-journalen" fanns det även en liknande tidning, fast storleken var mitt emellan "Hjärtebiblioteket" och "Bild..." och den hette DT. Jag kommer inte ihåg vad dessa bokstäver stod för, men skräp eller inte... de framkallar nostalgi, en sorts längtan efter det som varit... Tack för Dina nostalgi-trippar. Din minst tio-år äldre blogg-kompis.

2008-09-13 @ 00:44:44
URL: http://patchoulie.blogspot.com
Postat av: Mischa

Fin blogg =)

2008-09-13 @ 00:51:19
URL: http://www.miischas.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0