Trafikvett - möda och svett



När barnen var små så försökte vi  ge dom trafikvett. Åtminstone trodde jag att vi var 2 om det:
En gång när jag och 8-åriga Cul följdes åt uppför V. Radiogatans sega backe börjar hon plötsligt cykla i zig-zag över vägen. När jag förskräckt frågar henne vad hon håller på med svarar hon glatt: "Det har pappa lärt mej! Backen blir lättare att cykla uppför då!" Gnnnng!


Sedan hade jag åxå tjatat om deras korta väg till skolan: Att de inte fick gå över Fridhemsgatan vid närmaste övergångsstället (V. Radiogatan/Fridhemsgatan). Istället skulle de gå ca 70 meter längs Fridhemsgatan till övergångsstället med trafikljus. Båda 2 bedyrade att de skulle göra så. Men sedan när jag följde dom till skolan, för att hälsa på, och lite slugt gick något steg efter, för att se vilken väg de skulle ta, så gick de alltid, sin vana trogen, över vägen på det närmaste övergångsstället...


Nåja...det gick ju bra ändå. Nu ligger deras första vinter som bilförare framför dom istället. En mor får aldrig sluta oroa sig vad det verkar...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0