Vilket klipp!


Om vi ska hålla oss kvar vid udda, billiga fritidssysselsättningar: Andra regniga eftermiddagar kunde jag och syrran leka med våra klippdockor. Vet en 7-åring idag vad en klippdocka är för något? Tror knappt det. Vi hade många klippdockor och samlade dom och deras kläder, skor, mössor, väskor osv i var sin stor chokladask (tömd på choklad sedan länge). Vi ritade åxå en massa "Extra tillbehör" till våra klippdockor. T ex fick dom sköna sängar där vi klippte ett hål mellan täcket och kudden så de kunde krypa ner i sängen "på riktigt". Vi ritade åxå tallrikar med mat på - spaghetti och köttbullar t ex.
Då, på 70-talet var det vanligt att klippdockor fanns i vanliga veckotidningar som mammorna köpte. De kunde man klistra på papp så att de blev lite stadigare. De som man köpte på leksaksaffärer var lite finare och i hård papp. Minns än en favoritdocka som syrran hade - en liten 2-årings-pojke med åkpåse och roliga kläder. Men det var en sån där billig veckotidningsdocka (fr. Lill-Allers, samma tecknare som den ovan) - typiskt va?  


Kommentarer
Postat av: Aggelina?

Men åå vad du kommer ihåg bra! Jag tycker jag har bra minne från barndomsåren, men du slår mig med hästlängder. Syrran och jag satt ofta i kökssoffan på helgerna, när man fick ligga lite längre, och lekte med dessa. Ofta var de vuxna, typ Barbie-stuk, med snygga kläder och skor. Man blev lika irriterad varje gång dom där "flärparna" som man hängde fast kläderna med, lossade och kjolen föll av.

Man hade en fantastisk förmåga att leva sig in i leken och rollerna och tyckte att man var någon av de där donnorna "på riktigt". Kul!

2008-11-06 @ 22:44:36
Postat av: sanna

är det jag som är klippdockan?! likheterna är slående. till och med sättet att stå med fötterna lite pekandes mot varann. he he.

2008-11-12 @ 22:05:11
URL: http://patchoulie.blogspot.com
Postat av: mumln

nähääärå för du är mkt sötare! Men om man kollar noga kan man se att dockan heter Johanna - sååå nästan rätt! ;-D

2008-11-13 @ 13:32:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0