Dripp dropp²

En ovanlig "hobby" på 70-talet som jag är säker på att inga barn testat på länge: Att göra stearinbilder! En regnig, tråkig eftermiddag när vi inte orkade hitta på något annat roligare så kunde vi bli sugna på det. Då tog vi fram några serietidningar som vi inte var så rädd om längre. Det kunde inte riktigt vara vilken som helst - det fick inte vara en med glättat papper. Sedan tog man fram var sitt stearinljus och tände det och valde ut en rolig bild som man täckte med stearindroppar. Det tog ett tag innan bilden var täckt.  Det gällde att inte göra ett för tunt stearin-skikt för då kunde det gå sönder sedan när det stelnat och man skulle ta loss stearinbilden. Den blev ju dessutom spegelvänd jämfört med originalet så det var alltid lite spännande att se den nya bilden. De finaste kunde man spara i en burk eller nått. Snacka om billig hobby...hehe!


Kommentarer
Postat av: Aggisen

Oh! Nu väckte du mitt nostalgiska sinne igen! Hur har jag kunnat glömma detta?! Stearinbilderna?! Underbart att du påminde om detta, eftersom jag ofta är barnvakt och ibland har brist på aktiviteter. Synd att jag inte läste detta tidigare, då hade vi kunnat syssla med detta i Stöde. Var där idag, eftersom pojkarna har vattkoppor och vi var lite fundersam om vad vi skulle hitta på ett tag där. Rackarns också! Men tack. Framförallt tack! Aggisen

2008-11-05 @ 22:48:27
Postat av: cecilia

Det var ju huuur mysigt som helst! Nu blir till och med jag nostalgisk. Kanske kan erbjuda det som vänte-sysselsättning på salong december. Heeh :D

2008-11-06 @ 08:58:27
Postat av: mumln

Hehe kul Aggelina!...hoppas bara att det funkar på "modernt" papper åxå! Så att det inte är för glättat - vägrar släppa ifrån sej färgen.



Cissilina - invigde jag dej i den vilsamma sysselsättningen när du va liten? Hade jag helt glömt! Tänk på brandrisken bland hårsprej å kläder! ;-D

2008-11-06 @ 11:35:38
Postat av: AnnaKarin

Men åh, sweet memory lane! Och så funkar det bäst med riktiga kronljus, om jag inte minns fel.. ^^

2008-11-10 @ 17:14:17
Postat av: mumln

DU åxå?! Här kommer man med sina unika, uråldriga döderhults-hobbies åsså visar det sig att halva stan (nåja) åxå har spillt stearin! Kul! Precis - Kronljus var suvve och snabbt försvann dom...

2008-11-11 @ 20:55:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0