Telefånig - jag?

image133

Kobratelefoner ja. Mycket nostalgi med dom! - Tack för din inspirerande kommentar på gårdagens inlägg Aggisen! Man blir glad av svensk design när den är som bäst - det känns aldrig omodernt. De nya kobratelefonerna är inte alls lika fina tycker jag. Det kultiga med dom gamla kobrorna är ju framför allt undersidan - där man slår numret och där "klykan" är den röda knappen i mitten. Vi som minns när Abba vann med Waterloo i Schlagerfestivalen minns nog åxå hur det lät när man slog eller snarare drog ett telefonnummer och skivan liksom åkte runt med ett tickande ljud. Ju högre siffror det var i numret desto längre tid tog det att slå numret. Slog man en nia så skulle skivan ticka runt nästan ett helt varv.

Mamma kastar inte saker i onödan - speciellt inte om de fungerar, så hemma hos mina föräldrar finns det 2 fullt fungerande, röda, kobratelefoner. Antagligen är en av dom den som syns på fotot i blogginlägget från igår. Så de är både snygga och tåliga.


De finns ju till salu på begagnat-marknaden men de är dyyyyra och vem vet om den man köper ens fungerar?
Tröstande tips från Cul till kobrafantaster (i och för sig inte en telefon men en klocka ;-) :

http://inventorspot.com/zihotch_no_dial_plate


Kommentarer
Postat av: Fortfarande anonym

Men detta blir ju bara värra och värre. Säg inte att du även minns när man ringde till en växel för beställning av samtal eller då det var tre-siffriga telefonnummer...

2008-05-21 @ 09:04:32
Postat av: Anonym

nej där går gränsen - då får du prata med min far eller mor. Minns att pappas 3- eller 4-siffriga telnummer som de haft i burvik, när han bodde hemma, stod på insidan av skinnfodralet till hans kamera när jag var liten hehe

2008-05-21 @ 23:14:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0