Hall- och ketchupminnen...

image130

En ögonblicksbild från 1972-12-31. Min syster och jag sitter i hallen i Riksbygget med våra kompisar Ingela och Anneli (åxå syskon). Det är mycket 70-tal över den bilden! Aldrig lär jag ha haft en kortare kjol till ex. Till vänster, bakom köksdörren så fanns det ett element, strax innanför ytterdörren. Ibland, på vintern, när vi hade varit ute och lekt lite för länge i bitande kyla så la vi oss på rygg där med fötterna mot elementet och tinade upp dom, hehe! Ont-skönt. Skridskorna ligger prydligt i kartonger mitt emot elementet...

Ingela och Anneli ja...De hade en mamma som var väldigt...intensiv. En gång när hon ställde fram mat till sina 4 barn samtidigt som hon pratade i telefon så gick det mindre bra. Det serverades korv och makaroner och effektiv som hon var så skulle hon portionera ut ketchup till alla vid bordet. Ketchupflaskans innehåll var svår att få ut så hon började med att skaka den frenetiskt. Barnen såg förskräckta ut och när hon släppte koncentrationen från telefonsamtalet så upptäckte hon att hon sprutat fullt med ketchup på fönstret.


Om min mamma, eller någon annan, frågade henne om recept eller knep när hon bjudit på något gott så svarade hon alltid: "Jag kokar i grädde och steker i smör! Koka i grädde och stek i smör så blir det bra!"


Hon gjorde åxå klassikern (?) att säga åt sin man på en något "blöt" fest: "Anders, nu får du inte dricka nå´ mer. Du är ju alldeles suddig i ansiktet!"


Kommentarer
Postat av: Aggisen

Jag blir alldeles salig när jag ser den röda kobra-telefonen!! Jag ägde nämligen en sådan. OCH när åren gått och de inte var så populära, vad gjorde jag då? JO; JAG GAV DEN TILL MIN SVÄGERSKA! Jag har alltid varit givmild och ville göra henne glad, eftersom hon tyckte så mycket om kobran. "Ta den" sa jag, utan att blinka.

Även om det verkar själviskt och materialistiskt, så ångrar jag nästan att jag gav bort den. Jag hade bra gärna velat ha den idag. Men, vi vet ju att det är lyckligare att ge än att få, så jag får sukta i det tysta.

Kunde i alla fall inte låta bli att reagera när jag såg eran på bild nu!

Aggisen

2008-05-20 @ 00:31:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0