Bokstäver = vrålkul

Sums pappa upptäckte att sonen var klart intresserad av bokstäver när han var riktigt liten. Så han fixade ett kollegieblock där han skrev alla bokstäver på var sin sida och med en ritad bild på en sak eller ett djur som började på den bokstaven och sedan roade de sej ofta med att "plugga" i den. Vi skaffade åxå en "riktig" ABC-bok som de tittade i. Så på en video från vårt USA-besök när Sum var 2,5 år  ser och hör man tydligt hur lillpojken räknar upp alla bokstäver som blir pekade på. Detta utan att de kom i bokstavsordning. MEN det visade sej svårare att få honom att ljuda ihop bokstäverna till ord. Då krävs antagligen en helt annan pedagogik. Det var i alla fall häftigt att se vad mycket de vill lära även när de är så pyttesmå!


PS  Lite tur där för signaturen "Stolt mor" att det fanns inspelat på video...annars skulle alla, inklusive jag själv, kanske trott att jag, så här i efterhand, överdriver hur liten han var... ;-)

image137
Jag erkänner: Jag har inte kunnat slänga blocket...än

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0