Radiosport och Ålands skärgård...

Det var i mitten på 70-talet och Björn Borg spelade tennis. Det var en grymt spännande match. Det tyckte även min far som lyssnade intensivt på radion i vår båt. Det som var lite oturligt var att vi just då var ute på båtsemester. Vi befann oss i Ålands skärgård. Åtminstone på den tiden så var det lite trixigt att navigera där för man skulle hela tiden hålla koll akterut och styra efter ensmärken. Och med bara ca 15 minuter mellanrum var det dags att ändra kurs igen och köra efter ett nytt ensmärke. Så höll det på. Pappa var som sagt koncentrerad på matchen. Jag stod nere på toaletten och borstade tänderna, pappa gick ner i ruffen för att ställa in radiokanalen bättre. DÅ plötsligt hörde vi alla ett kraftigt BBBRRRROOOWWWRRUMMEL och det vibrerade kraftigt i hela båten. Folk kom nerspringande från sommarstugorna runt omkring. Vi hade kört rakt upp på grund...ordentligt! Båten stod mer eller mindre och vickade. Gissa om vi var lättade över att vi satt i en stålbåt som dessutom har en extra stålköl (för seglings skull) Pappa la bara i full back...det såg ut som efter ett mudderverk runt omkring båten och åländarna fick nått att berätta för barnbarnen ;-)


Pappa var ambivalent vad gällde den här historien. Det ÄR ju pinsamt att köra upp så där rejält på grund MEN å andra sidan var det ju häftigt att båten inte fick en enda skada och att det bara var att backa ner från grundet. 

image74

Kommentarer
Postat av: Aggisen

Vilka underbara somrar ni verkar ha haft i din ljuva barndom. Förutom denna incident, fast den gör ju allt lite roligare så här i efterhand, kan jag tänka!
Kul att läsa! Och det där med Simpan liggandes och känna på dörren, om den var het. Sanna och jag skrattade ikapp!
Keep on!

2008-03-18 @ 23:03:15
Postat av: mumln

sant! jag har många roliga/mysiga sommarminnen från min barndom. som de flesta har...hoppas jag!

kul om ni blir glada!...det är liksom meningen :-D

2008-03-19 @ 18:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0