MIN mangel!?

Vilken nostalgi-flash-back jag fick när jag följde en kompis ner i hennes tvättstuga för ett tag sedan. Där stod nämligen en exakt på pricken likadan mangel som vi hade i huset som jag/vi bodde i tills jag var nio år. T o m kulören var exakt densamma. De kanske bara tillverkades i en färg? ETT modernt tillbehör hade tillkommit - ett klämskydd (det gröna gallret ni ser på bilden). Sånt var man inte noga med på 60-talet. Och tur var väl det - för syrran och jag tyckte det var väldigt kul att sticka in små lappar och andra grejer där mellan stenskivorna just innan mammas mangelobjekt kom rullande. De fick liksom en lite härjad och patinerad "look" på bara en minut. Vi tyckte över huvud taget att det var mysigt att vara med mamma nere i tvättstugan. Vi "hjälpte" henne med att t ex bära de där tunga (om man är 6 år iaf) trärullarna som man skulle rulla upp dukar och lakan på innan de skulle in i mangeln. De låg uppradade på en hylla under den långa arbetsbänken där nere i tvättstugan.


Undra hur länge de fortsatte att tilverka de där jättemanglarna?! Eller om de kanske är helt outslitliga?! 

image63

Kommentarer
Postat av: Agneta

Alltid kul med dina flashbacks. Verkar som vi var födda samma årtionde, fast det inte är så. Jag blir riktigt nostalgisk av detta och drickeskörar´n och strömmingsförsäljaren med tutan. Häftigt. Dessutom finns en ton i ditt skrivande som jag gärna lystrar till, känner lite gemenskap med...fortsätt skriva!
Aggisen

2008-03-07 @ 22:37:02
URL: http://mumelens.blogg.se
Postat av: mumln

tack, va glad jag blir! känslan är ömsesidig

2008-03-08 @ 09:27:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0