Min första avocado

Och på tal om krokodiler. Vet ni att avocado kallades för alligatorpäron typ på 50-talet?

Det tycker jag var ett mycket bättre namn! Skalet ser ut som krokdil/alligator-skinn och formen är ett pärons. En avocado - vad ger det för associationer liksom...tror det är ett indianskt ord faktiskt.


Nu ska ni få höra om första gången jag smakade avocado. Jag var kanske 16 år och hade kommit på den goda vanan att hälsa på min farmor då och då efter skolan. Jag gick i gymnasium inne i schtaan (Skellefteå) och farmor bodde mitt i densamma. Vid det här tillfället så kände kanske farmor att hon inte hade något "kul" att bjuda på (förutom kakorna från i julas) så hon halade fram den här konstiga frukten (som hon trodde) från sitt kylskåp och sa nått i stil med: "Här! Smaka den här. Jag köpte den för att det va nått nytt men jag har ingen aning om va det är!" Sedan delade hon den på hälften, räckte mej halvorna och gav mej en tesked. Den var precis lagom mogen men ni kan ju tänka er själv hur det var att känna den smaken första gången och inte få något annat till (typ räkor, majonnäs osv)! Jag (och farmor) trodde ju dessutom att det var en söt frukt...Istället fick jag bara det här feeeeta grönsakssmöret fulla munnen...Väluppfostrad (läs mesig?) som jag var så åt jag snällt upp den ändå...Minns inte om jag upplyste farmor om att den nog snarare tillhörde "grönsaksriket". Tror jag lät henne upptäcka det själv, senare faktiskt. Hon var ju snäll som gav mej sin första avocado...  


image66
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

ja huvaligen, avokado betyder väl testikel på nåt sånt där språk... osmakligt på min ära! :)

2008-03-10 @ 00:57:34
URL: http://patchoulie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0