Hemliga klubben

Nä...nu känner jag att det är dags att surra om båten Amej igen. Den som vi tillbringade alla semestrar och "alla" sommarhelger i under min barndom. Förutom godisklubben, som jag redan skrivit om, hade syster och jag även Hemliga klubben när vi var i båten. Den hemliga symbolen för den var 3 fyllda cirklar i en triangel (luffartecknet har jag fått veta sen). Klubbens enda idé och syfte var att hålla oss vakna i akterruffen (som var vårt rum på båten) tills pappa och mamma somnat och sedan smyga oss upp till förarhytten och nalla nått ätbart ur kylskåpet....och så klart fortsätta hemli´-myset i vår hytt (visk...fnitter osv). Lite roar barn...men roligt hade vi!


För övrigt var det 2 ljud med motsatt verkan i akterruffen. Det ena var det sövande ljudet av Ebersprächer-värmaren som gick igång kalla nätter. Det andra ljudet var det från surrande mygg som kunde få min lillasyster nästan "tokig". Många var de mygg som dog, klämda mellan fönsterrutorna och gardinerna...


På bilden ser man Hemliga klubbens alla medlemmar i för-ruffen första sommaren, 1971, Amej var i vattnet. Det syns på att gardinerna ej kommit upp än...inte heller det lilla handtaget till barskåpet uppe till höger. 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0