Kluck-kluck-båten!

Innan pappa köpte båtskrovet, som blev Amej och var i sjön 1971, så hade vi en liten träsnipa som hette Eva. Om den minns jag inte speciellt mycket eftersom jag inte var så stor. Detta är i stort sett vad jag minns: När man suttit uppe på däcket och solat och inte suttit på en filt eller dyna så blev man alldeles smårutig för den hade ett rufftak i vitt halkfritt material som var liksom smårutigt. När man skulle gå ner i båten så öppnade man en av fönsterrutorna som man såg ut genom när man körde (vanlig lösning på lite äldre träsnipor). Nere i sittbrunn/styrhytten så fanns motorn under en stor trälåda som åxå fungerade utmärkt som matbord (åxå vanligt - och smart!). I aktern fanns en liten dörr till utrymmet i aktern där man kunde förvara diverse. Nyckeln till den lilla dörren  var  i matt mässing och hade ett fyrkantigt -på diagonalen- huvud. Nere i förruffen hade pappa gjort ett bord vars bordskiva var som en avlång, rundad, triangel med fästet uppe i taket..hm? Det kluckade väldigt mysigt och sövande i den ruffen när man skulle sova...Myyyyysigt!


 På fotot är jag 1,5 och hjälper pappa att styra Eva... Ön som man skymtar i bakgrunden är ganska säkert Skötgrönnan. Skriver mer om den ön i morgon!    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0