Hur gammal äääär jag?!

Minns ni när man var liten och föräldrarna berättade om nånting som hände när dom var barn, nån företeelse som absolut inte förekom längre? Man tänkte då, tyst för sig själv: "Mina föräldrar är ju från stenåldern!". Samma känsla - fast våra barn säger det rakt ut - får Simpan och Cul när vi berättar om en del grejer från när vi var små. 3 av mina exempel kommer här.


Drickabilen: När jag var liten så kom det en lastbil fullastad med läskflaskor vars chaufför sålde dessa backvis till vem som ville. Jag minns än hur det skramlade av flaskor när den körde in på gården.


Strömmingsförsäljaren: En äldre fiskare som kom med sin packmoped och sålde strömming. Istället för ett framhjul hade packmoppen ett litet "flak" där fram och 2 hjul. Det lilla flaket var fyllt av silverglänsande, luktande strömming och man hörde när han kom eftersom han tutade med en sån där söt liten gummituta.


Sedeltanka med 10-kronorssedlar: Minns tydligt hur mamma slätade ut kanske 3 stycken 10-kronorssedlar och la i ett fack som man sköt in i automaten och på de där 30 kr fick hon mycke´ bensin! Halva tanken?


image53

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0