Symbios-lilja?

När Cul var född kom min mor och far och uppvaktade oss på BB. Mamma hade med sej en ståtlig mönjelilja som blommade med två blomsterstänglar. Krukväxten följde så klart med hem och blev stående i Culs rum. Den levde år ut och år in men blommade "aldrig" mer. Men så - precis när det var dags för Cul att fylla 10 år - DÅ blommade liljan igen (se foto).


Den har på alla år aldrig fått sidoskott (barn) men så - precis när Cul blev myndig, 18 år, - DÅ var det tydligen dags att skicka ut ett skott (ni anar symboliken va?). Blommar den för 3e gången samma vecka som Cul blir 20 då börjar jag nästan undra över hur många tillfälligheter en krukväxt kan ruva på...tihi!

image101

Kommentarer
Postat av: Aggisen

Kan ej låta bli att kommentera. Blir förvånad när jag ser att den vackra skapelsen heter mönjelilja. Har aldrig hört talas om. Jag har nämligen en sådan och har trott att den heter klivia. Den har blommat minst en gång/år, utom de sista två åren. Få se hur den vill göra denna sommar. Tack för trevliga "innan jag går och lägger mig-bloggar".Ag

2008-04-10 @ 22:39:03
Postat av: mumln

Den heter både och. Mönjelilja är det mer "bonniga" namnet..-det svenska namnet. Mönjeröda blommor. Jaja jag veeeet att jag inte har gröna fingrar! ;-D Tur blomman får "dödsryck" vid spec tillfällen iaf

2008-04-11 @ 07:56:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0