Mormors första och enda biobesök

Min mormor såg en enda biofilm i sitt liv! Det var i mitten på 80-talet. Och jag fick vara med. Det var en upplevelse faktiskt. Redan när reklamfilmerna kom igång så satt hon och kommenterade högt och var alldeles uppspelt. Vi såg "Mitt Afrika" (fick 7 Oscar!) som handlar om Karen Blixens liv i Afrika. Den innehåller mängder av hisnande vackra naturscener, vilda djur, romantik och spänning. Efteråt har jag tänkt att det var nog den bästa filmen vi kunde ha tagit med henne på. Att vi hade tur att den gick precis då. 1 år senare var hon död...


Mormor hade ju bott på landet, fått 5 barn och dessutom haft korna att mjölka varje kväll - inte lätt att klämma in ett biobesök då! En del husmodersfilmer hade hon i alla fall sett. Lite snabb-googlande på nätet visar att husmodersfilmerna var något som kom på 50-talet och som visades mitt på dan. Filmerna räckte inte mer än en kvart. De skulle vara lite upplysande om t ex vänstertrafiken, skotillverkning osv. Låter inte såååå kul, om du frågar mej.


mitt första biobesök såg vi Djungelboken (1969?) Jag vill minnas att farmor faktiskt följde med på den, förutom mamma och syster. Hoppas att den inte var hennes enda biofilm tihi...

image93

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0