Bäcken vid Ågrensgatan

1972. Jag, Eva (som blev polis) Mats och min lillasyster sitter vid vårt tält framför hyreshuset som vi bodde i tills jag var 9 år. Vi flyttade m.a.o därifrån året därpå. Diket som man ser till höger var en hel liten bäck på vårarna. Det simmade stora fiskar i den då. En vår när lillasyster bara var 2 eller 3 år så skyndade vi oss ut före mamma och min vilda, snabba syster sprang rakt ner i bäcken och jag som var så försiktig slängde mej ner och höll fast henne och skrek som en stucken gris på mamma. Ja...det är knappt jag tror det själv...men mamma har berättat det många ggr.


Förutom den enda skräck-gången så hade vi mycket roligt vid och i den där bäcken framförallt på våren och försommaren när den hade vatten. Den låg bara 10 meter från hyreshuset och borta till vänster vid mattpiskstället fanns det en liten träspong (bro) som vi lekte ofta på och vid. Vi tittade på grodskum, dämde upp, kastade i saker och åt surblad som växte där osv osv (allt sånt som barn gör vid vattendrag ni vet). 


PS Minns ni Manolito-glassarna? (såna vi äter på fotot) Vaniljpinnar med rött isglassöverdrag och mörk choklad på toppen. Minns att det var revolvrar på paketet och pappret. För yngre läsare: Manolito var en tuffsnygging i en populär western-serie som hette High Chaparral.

image108

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0