Aber selbverständlish!

En österrikare som jag känner sa en gång när jag var ganska liten att vi svenskar använde våra adjektiv så konstigt. Att vi t ex utan att någon reagerade kunde säga att någonting var "fruktansvärt trevligt" eller "hemskt snyggt". Det där har jag tänkt på flera gånger sedan dess men man blir liksom så van att alla säger så...så man reagerar inte till slut.


Tills idag när jag hör en tjej på jobbet kommentera en spansk semesterort och säger att "det är skit-vackert där!"


Kommentarer
Postat av: Aggisen

Det är verkligen sant! Jag är experten på denna dåliga talkultur. Och dessutom säger jag alltför ofta: "Fy vad roligt"! Höjden av ologiskhet. Visserligen inget adjektiv, men effekten blir densamma som i Dina exempel. Fram för ett bättre och "renare" språk. Eller hur? (Ologiskhet? Heter det så?)

2008-04-09 @ 23:04:36
Postat av: mumelen

phew! - skönt att du håller med mej! hörde mej själv säga idag "det ska bli hemskt roligt!" hmmm så jag måste visst börja med mej själv jag me!

2008-04-10 @ 21:20:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0