Hej Matematik
Om det var något ämne som jag hade svårt för i skolan så var det matematiken. Jag har förstått så här efteråt att jag hade extra otur som gick i grundskolan just på 70-talet. Det är ökänt för sin flumpedagogik vad gäller matematik. Den traditionella matten ersattes med "mängdlära". Den gick ut på att man skulle "ringa in element ". Be mej inte förklara pliiiz! Jag lämnar med varm hand över till kåsören Kjell Swanberg och hans fina översikt över mattepedagogikens utveckling under andra hälften av 1900-talet (samt bild nedan).
1950-talet
En bonde sålde en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 4/5 av priset. Hur stor var vinsten?
1960-talet
En bonde sålde en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 16 kronor. Var snäll och räkna ut vinsten.
1970-talet
En jordbrukare sålde mängden A potatis för penningmängden B. B är en mängd, som lyder regeln B är en krona. Rita 20 små streck (///////////////////) för att beskriva mängden B, en för varje krona. I den mängd C, som beskriver produktionskostnader borde finnas 16 små sträck (////////////////). Rita nu en bild av gruppen C som är en delmängd av mängden B och uppge mängden D som ger svar på frågan: Hur stor är den mängd som beskriver vinsten?
1980-talet
En jordbrukare säljer en säck potatis för tjugo kronor. Produktionskostnaderna var 4/5 av priset, vilket gör 16 kronor. Vinsten är alltså 1/5 vilket gör 4 kronor. Stryk under ordet potatis, och diskutera det med dina kamrater.

Hahaha! Eller varför inte Russels paradox: En barberare i en by rakar alla män som inte rakar sig själva. Rakar barberaren sig själv?